Pressmeddelande 16. juni 2016:

Ny app håller ett öga på födelsemärken

Sverige innehar en trist femteplats i Europa när det gäller malignt melanom. Det alldeles för stora antalet människor, som drabbas av malignt melanom, ligger bakom utvecklingen av en ny app som heter skinScan. Den kan nu hämtas gratis av alla i App Store.

skinScan hjälper var och en att själv hålla ett öga på födelsemärken och förändringar i huden.

”Ingen bör dö av malignt melanom. Det är bakgrunden till att vi har utvecklat appen skinScan och dessvärre är det en självklarhet att lansera appen i Sverige. Malignt melanom har ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren”, förklarar Zeljko Ratkaj, administrativ chef för TeleSkin, som hör hemma i Danmark.

Verksamheten TeleSkin grundades av Zeljko Ratkaj tillsammans med andra internationella forskare och läkare och ambitionen är att appen ska spridas globalt. Med appen vann företaget 2014 Europas största tillväxttävling, Next Step Challenge och en premie på två miljoner danska kronor. Sedan dess har appen lockat till sig ventureinvesteringar på sex miljoner danska kronor. Appen presenterades i Norge under 2016 och där laddades appen ner 30 000 gånger under de första två veckorna.

Behovet att bryta uppgången för malignt melanom är stort. I hela världen intar Sverige en trist sjundeplats när det gäller förekomst av malignt melanom (mätt per antal invånare). Varje år får 3 000 svenskar diagnosen malignt melanom och det är den cancertyp som ökar snabbast med en ökning av nya fall per år på ungefär tre till fem procent.

”Vår app, som alla kan hämta gratis i App Store, hjälper enskilda personer att på ett enkelt sätt, med mobilen i handen, följa sina födelsemärken. Genom att hålla uppsikt över förändringar kan man vända sig till en läkare i tid. En tidning bedömning av födelsemärken kan rädda liv”, säger Zeljko Ratkaj.

När malignt melanom upptäcks i tid är antalet personer som friskförklaras mycket hög, ungefär 95 procent. När malignt melanom upptäcks sent är antalet personer som friskförklaras endast tre procent.

Svar direkt

När man skannar ett födelsemärke med appen så får man veta direkt om födelsemärket är typiskt eller atypiskt. Med appen undersöks bl.a. födelsemärkets storlek, färg och form. Om födelsemärket är atypiskt rekommenderas att en läkare undersöker det. skinScan ställer inte diagnos – det gör läkaren efter en närmare undersökning.

Appen bygger på 30 års erfarenhet och kunskap om hudcancer. skinScans algoritmer baseras på fler än 65 000 bilder av friska och sjuka födelsemärken samt 20 000 konsultationer.

att använda skinScan ersätter inte ett läkarbesök

• skinScan är ett verktyg som används som stöd för egenundersökningar
    • använd skinScan för att följa förändringar hos födelsemärken över tid
    • skinScan är medicinsk utrustning i klass 1
    • skinScan är gratis att ladda ner och använda
Fakta:
Gruppen bakom

Appen har utvecklats och leds av ett erfaret team, inklusive läkare och forskare.

Bland annat dr. Bandic, som är senior plastikkirurg *och chef för ORS Plastikkirurgiklinik i Belgrad, Serbien. Han har över 30 års klinisk och kirurgisk erfarenhet av hudsjukdomar och har utvecklat unika algoritmer och hårdvara för att analysera huden. Dr. Bandic är också styrelsemedlem i det internationella dermatoskopiförbundet.

Medgrundaren Aleksandar Lazarov har en doktorsgrad i plastikkirurgi från Medical University of Belgrad. Aleksandar har arbetat med malignt melanom och andra hudcancerformer i många år och är kollega med dr. Bandic på ORS-sjukhuset.

Zeljko Ratkaj är medgrundare och CEO för TeleSkin ApS, som fokuserar på biomedicin och bioinformatik. Han är utbildad vid fakulteten för maskinteknik, institutet för reglerteknik vid Universitet i Belgrad. Han har åtta års erfarenhet som senior forskningsassistent vid fakulteten för maskinteknik där han var med och etablerade den nya avdelningen för biomekanik och har publicerat flera vetenskapliga artiklar om artificiell intelligens (AI). 2004 anslöt han sig till dr. Bandic och hans team i forskningen om malignt melanom och utvecklingen av verktyg för att bekämpa cancerformen.

Sören Ankerstjerne är styrelseordförande för Teleskin. Han är aktivt involverad i olika nystartade företag och tillväxtföretag och är administrativ chef för Lean-On, en av Danmarks ledande verksamheter inom lösningar för central IT-drift och virtuella datorer. Sören var tidigare COO på VITROLIFE A/S och han haft olika tjänster som strategisk rådgivare.

Justin Holley, CCO, har arbetat över tolv år i olika kommersiella roller i vårdsektorn, senast med produktledning på Boston Scientific. Innan dess arbetade han med företagsutveckling hos Samsung Biologics och på den globala marknadsavdelningen hos Pfizer. Justin har jobbat i Europa, Nordamerika och Asien och har en MSc i ekonomi från Universitet i Amsterdam och en MBA från INSEAD.

Erfarenheter från Danmark och Norge

TeleSkin lanserade skinScan i Danmark i augusti 2015 och i Norge i maj 2016 och appen har i dagsläget laddats ner fler än 80 000 gånger. Appen har använts för att skanna fler än 120 000 födelsemärken. Av de många bilder som har tagits av födelsemärken har 17,7 procent av bilderna resulterat i ett besked till användaren om att det rör sig om ett atypiskt födelsemärke, som man bör vara extra uppmärksam på.

tlf.: +45 22 80 98 14
mail: info@teleskin.com